Resonemang kring underlaget för beslutsförslag att avveckla Spannarps skola

Utredning

När man granskar materialets informativa bit hittar man många texter som bland annat problematiserar runtikring att små skolor har problem med att få barnen i tillräckligt stora sociala sammanhang. Så som meningen ”Däremot menar många att ett alltför lågt elevantal skulle kunna göra att undervisningens kvalitet och elevernas sociala miljö riskeras (Glesbygdsverket, 2009)”.

När man går in på Glesbygdsverket skrift så visar dom med en gång på första sidan att det inte finns något som räknas som glesbygd under ca dom norra delarna av dalarna eller ännu högre upp.

Det vill säga att detta är en ren felaktighet som presenteras som fakta runtikring Spannarps skola.

Sida 6 i utredningen.

Något ovanför hänvisas återigen till glesbygdsverket där man tar upp frågan om svårigheten att bemanna skolan med kompetent personal. Man frågar sig vad har Himle och Spannarps skola för likheter med Norrlands inland?

Vidare redovisas texter från Sveriges Kommuner och Landsting rapport Klarar den lilla skolan de stora kraven. Sida 7 i utredningen.

Detta är återigen en text som tas ur sitt sammanhang.

Detta är en utredning som berör väldigt små F-9 skolor och samtliga argument för nedläggning är

inaktuella i detta fall för dom inte stämmer överens med den berörda skolan. Den berörda texten är inte ämnad att bedöma denna skola. Det som är slående dock är att argumenten för att inte lägga ner skolan stämmer som hand i handske.

(Amcoff påtalar mycket riktigt att bygden inte dör ut, men påtalar också tydligt att bygden tydligt påverkas då skolan ofta är den sista sociala sammanhang för bygden.

Har vi verkligen råd med det i en inflyttnings kommun.)

Vidare står det på sida 9 i utredningen att 566 elever har sin placering på ankarskolan, dessa plus våra 37 inskrivna elever blir 603 elever. Ankarskolan är vad jag vet godkänd för 600 elever vilket gör att antalet elever alltså försätts minska till läsåret 2025. Vi får nog också hoppas på att inte vi får några familjer som nu när räntan går ner får för sig att köpa ett hus i Träslövsläge eller Spannarp då detta kommer att utgöra en grov felkalkylering från kommunens sida. Vidare försätts att det inte släpps några mer tomter i området under de närmaste åren om kalkyleringen ska gå ihop.

Jag kan konstatera att detta är en något ovanlig approach för en inflyttnings kommun.

Särskilt med tanke på att Tvååker inte heller kan släppa några tomter och då bortser jag från den uppkomna mögelskadan.

Om man går vidare i materialet så kan man läsa att vi vårdnadshavare fått uttrycka våra åsikter i ett digitalt dokument i några frågeställningar.

I detta dokument framgår dock inte att vi endast fick använda oss av 500tecken per punkt för att beskriva vad vi känner och våra farhågor.

500tecken är ungefär 5 fulla rader. Detta har gjort det omöjligt att besvara formuläret på ett uttömmande sätt.

Det finns garanterat fler tveksamheter angående materialet och denna utredning.

Riskanalysen är också intressant kanske särskilt delen om den ökade arbetsbelastningen om Spannarps barnen ska ansluta sig till Ankarskolan i F-klass, sida 28 där står bland annat att Klasser på lågstadiet behöver mindre grupper och mer plats igen.

Jag intresserade mig därefter för hur stor en F-klass får bli och pratade med vår enligt mig väldigt trevliga Rektor Johanna. Hon upplyste mig om att grupper mellan 16 och max 23 är okej. Hon gav mig också underlagen för upptagningsområdena till F-klass för nästa år där jag kan konstatera att det måste vara tre klasser om detta ska följas. Precis lika många som om Spannarps skola vore kvar. Det blir alltså ingen besparing på lärare i F-klass, liknande situationer går säkert att hitta även i de andra åldersgrupperna.

Besparingsberäkning

 I besparingsberäkningen använder man sig av siffror som tydligen ska vara Spannarps skolas budget. Dessa påstås vara framtagna av rektorn och en ekonom. Detta är tveksamt och när jag frågat om siffrorna känns dom inte igen av nämnda rektor. Jag anser att det är anmärkningsvärt att det i ett offentligt och viktigt dokument som detta inte går att spåra siffrorna.

Vidare så står det att man ska spara 70% av personalkostnaderna detta skulle bli om man förutsätter att de anställda har liknande lön 1,68 st tjänster. Vi vet redan att F-klassen behöver en tjänst vilket då ger en 0,68% tjänst kvar. Detta är en intressant siffra då jag aldrig sett en sån tjänst erbjudas.

Men jag ska inte raljera för mycket så vi får kanske anta att det för den goda sakens skull är en 100% tjänst som erbjuds detta ger snarare runt 36% av de anställda på Spannarps skola, vilket ger en besparing på 64%. Detta får vi nog ändå säga fortfarande är ganska optimistiskt. våra 6% som skiljer uppgår i kronor till 197274. Utöver detta har vi ett barn som kommer att behöva en resurs vid flytt till Ankarskolan. Denna resurs är svår att uppskatta i pengar. Vår bedömning är att någonstans runt en 50% tjänst krävs, vilket ger 293562,5kr om man baserar lönen på de siffror som framgår i budgeten och 5,6 tjänster på skolan. Kan en av fritidspersonalen axla detta uppdrag kanske skolan kan få ihop det utan att anställa ytterligare men jag tvivlar starkt på det då dom lovat att barnen från Spannarp ska få förstärkt engagemang för att komma till rätta på den nya skolan och inte försvagat.

Men vi leker med tanken att dom klarar det.

Vidare i har vi fortbildning 25000 vilket då inte heller stämmer då det är knutet till personalen och vi e nu uppe i 2,5 tjänst minst viket ger 45% av personalstyrkan, vilket då eventuellt ger en besparing på 13750kr. Om vi tar detta minus den summan vi har i uträkningen får vi en avvikelse på 3750kr, noggrannhet är en dygd.

It kostnader är också intressant 25000kr blankt precis som fortbildning, dessa poster känns ganska höftade och en besparing på it kräver att man inte gått in i ett långvarigt avtal för då blir summan noll. Även här räknas det med en 70% besparing, våra elever kanske använder 70% mindre data på Ankarskolan? Nja så är det nog inte. En förklaring på resonemanget vore nog på sin plats.

Material mm finns en punkt den uppgår till 152000kr den kommer man att spara 50% på?

Kan det vara så att bara vartannat barn har tillgång till en lärobok på Ankarskolan, eller att ett barn får skriva och ett barn får sudda? Nja inte heller här verkar resonemanget vara glasklart direkt och förklaring krävs.

Lokalvård uppgår till 86400kr, och här kan jag först tanken med 100% besparing men inte 2025/2026 för det står i riskanalysen att den personal som jobbar på skolan inte ska belastas med att tömma skolan och jag förutsätter inte heller flyttstäda. Detta material ska gås igenom och bedömas eventuellt återvinnas eller sparas och ingå i verksamheten någon annanstans. Det finns ingen sådan post idag så Jag tar mig friheten att uppfinna en, den heter FLYTTSTÄD ca 200000 kan dom köra jämna siffror kan jag men jag har en plan på å ta in en kostnadsberäkning på detta. Vi återkommer

Lokal hyran försvinner från skolans kassa men belastar en annan del av kommunens verksamhet så där är egentligen ingen besparing alls för kommunen.

Kostnaden för måltider, där finns en spännande uträkning som heller inte finns nån avsändare på. Den går heller inte att få ihop när man försöker följa den och det närmaste man kommer är att de måste tagit hyra av kök två gånger för att få denna summa. Där finns också två procentsatser en på 50% besparing och en på 73% vilket man också skulle behöva en matte professor för att förstå.

Vi försöker följa resonemanget så långt det går och landar då i en avvikelse på hela beloppet.

För maten lagas på stenens förskola vilket gör att hyran kvarstår i en annan del av skolverksamheten bara det att Spannarps skola inte är med och bär den. Transport av maten görs ändå till Spannarps Förskolan. Och matvarorna bör kosta lika mycket både i skolköket på Ankarskolan och på Stenens förskola. Personalen som brukar ha hand om att duka fram maten har ju sagts upp i personalnedskärningen så där finns inte heller något att hämta

Avvikande belopp i förhållande till utredningens beräkning uppgår till:

1 436 786,5 kr

Min entusiasm för siffror föddes på Spannarps skola.

Kommunal Samhälles service upptagningsområde Ankarskolan

Kommunen är skyldig att hålla med service av olika slag och en av dessa är skola.

Det vill säga att om man inte kan tillhandahålla skolplatser, kan heller inte samhället växa och man får inte släppa tomter för bostadsbyggande.

Vad har vi då för möjligheter till detta söder om Varberg?

Ja ett litet utrymme finns, men inte om Spannarps skola läggs ner. Ankarskolan får hysa 600 elever i dagsläget och skolan kommer att bli full om Spannarps skola läggs ner. Till och med lite överfull om det sker bara en blygsam föryngring i de hus som redan finns vilket är sannolikt när nu räntan går ner och unga människor får möjligheten att något lättare.

Scenario 1:

Spannarps skola läggs ned och detta leder till att inget bostadsbyggande söder om södra näs     är möjligt de närmsta åren. Ankarskolan måste först ha byggt ut skolan.

Det är likadant i Tvååker och även om man bortser från den problematiska situationen med mögel där så är skolan full vilket omöjliggör andra etappen på Stenen.

Lätt ekonomisk analys:

ingen stor inflyttning, inga nya skattepengar in varken från inflyttade skattebetalare eller sekundärt från byggbranschen då bostäderna byggs och skapar sysselsättning.

Scenario 2:

Spannarps skola finns kvar vilket gör att Träslövsläge har en möjlighet att släppa ett tjugotal tomter det är dock inte troligt att det släpps några tomter i Himle/ Spannarp för att den övriga Kommunala servicen redan är utbyggd utmed gamla E6, och inga skolbussar krävs för att förflytta barn till skolan där.

Lätt ekonomisk analys:

20 villor byggs vilket ger ett 40tal skattebetalare någonstans att sätta bo.

Då vi har brist på boende i kommunen så förutsätter jag att detta blir nya skattebetalare då det antingen är folk som flyttar inom kommunen från exempelvis lägenhet kommer någon ungdom eller inflyttad ta över detta boende eller direkt inflyttning till bostaden som byggs. Vilket då ger:

20*2 vuxna i varje hus

40 vuxna som betalar skatt i nybyggnationerna

411832kr är snittinkomsten i Träslövsläge vilket ger 127668kr /år i skatt.

40 *127668 = 5106717 kr i direkt skatteintäkt.

Indirekt skatteintäkt skapas av själva byggnationen här är det många som bidrar allt från den sågade brädan till den färdigmonterade köksblandaren. Här får jag helt dra till med något ca heltidstjänst / hus och år.

Snittet för en byggnadsarbetare är 434400kr /år vilket ger skattebeloppet 134664kr

 20 st * 134664 = 2693280kr

Detta ger ca 7 799 997kr som skatteintäkt året 2025/2026

Min fråga blir då, är det inte lite dyrt att lägga ner Spannarps skola?

Besparingen enligt er:

3 100 000kr

Enligt oss:

 1 663 213kr

Skatteintäkter om ej nedläggning.

Skatteintäkt år 2025:

2 693 280kr

Skatteintäkt nyinflytt 2026:

5 106 717kr och framgent uppskrivet med inflationstakt.

Kontakta oss gärna

Erik Petersson